Wednesday 29 May 2013

YAMAHA RXZ 135

RXZ 5 speed, 6 speed, catalyzer 


Pertanyaan yang diajukan..
1)Guest slm nk tanye bley..?? ape sejarah rxz eh...???kenape dorang selalu korek blok kat rxz tue ek...?? trimas bro
2)Guest slm apa perbezaan antara 5 speed, 6 speed, catelyzer? nak modi kasi lawa sikit camner yer tapi nampak stand je.TQ

Jawapan kami...
Jika kita mengikuti sejarah pengeluaran motosikal Yamaha sekitar tahun-tahun 80an dulu, Yamaha RX-Z 135 cc pernah merajai jalan raya suatu ketika dahulu dan nampaknya Yamaha RX-Z masih lagi mendapat perhatian peminat-peminat motosikal tempatan. Yamaha TZM, Yamaha 110SS, Yamaha 125Z dan Yamaha LC135 hanya mengesahkan bahawa motosikal keluaran Yamaha bukan sahaja perlu bergaya dan seksi malah berkuasa. Itulah kelebihan motosikal keluaran Yamaha yang sukar digugat oleh pesaingnya.
Sejarah Yamaha RX-Z 135 Mula dikeluarkan pada tahun 1987 asalnya menggunakan transmisi 5 kelajuan dengan brek disk tidak berlubang Beberapa tahun kemudian, enjinnya telah dinaik taraf dengan pemasangan transmisi 6 kelajuan, bersama-sama papan pemuka dan suis hendal baru, di samping cakera brek hadapan berlubang.Apa – apapun, tak silap saya setiap tahun pasti akan ada penambahbaikan pada model ni.yang terbaru ni adalah model rxz catalyzer cuma penambahancatalytic converter. Tapi rxz 5speed ni kelebihanye top speed sedap pasal enjin die lebih sedap berbanding dgn 6 speed.. Itu membuktikan bahawasanya model ini tak lapuk dek zaman.Beberapa tahun kemudian, enjinnya telah dinaik taraf dengan pemasangan transmisi 6 kelajuan, bersama-sama papan pemuka dan suis hendal baru, di samping cakera brek hadapan berlubang. sehinggalah tahun 2004 apabila model tersebut diberi nafas baru iaitu model rxz catalyzer cuma penambahan catalytic converter..Tapi sekarang ramai budak dah convert ke 6 speed or catalyzer pasal nak nampak motor tu baru dan nampak moden..

No comments:

Post a Comment